OMAVALVONTASUUNNITELMA

1. Palvelun tuottajaa koskevat tiedot

Palveluntuottaja Tmi: Onnelliset varpaat

Y-tunnus: 2251003-6

osoite: Porokylänkatu 9 75530 Nurmes

Puh: 044-3320839

sähköposti: onnellisetvarpaat@hotmail.fi internet sivut: onnellisetvarpaat.palvelee.fi

Vastuuhenkilö: Armi Räsänen

2. Toiminta-ajatus

2.1 Arvot ja

toimintaperiaatteet Jalkahoitola Onnelliset varpaat arvoina ovat:

- Ammatillisuus.
Yrittäjä huolehtii, että kaikki toiminta perustuu ammatillisuuteen. Yrittäjä
työskentelee vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa ja osaa ohjata
asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon. Yrittäjä noudattaa eettisiä periaatteita
ja toimii tasa-arvoisesti jokaisessa asiakastilanteessa. Yrittäjä huolehtii
omasta ammattitaidosta kouluttautumalla ja pitämällä yhteyttä kollegoihin.

- Asiakaslähtöisyys.

Hoito pohjautuu aina asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin, kuitenkin niin, että yrittäjä on ammattilaisena vastuussa hyvinvointia tukevan hoidon suunnittelusta ja toteutuksesta. Yrittäjä suunnittelee ja toteuttaa hoidon ja jatkohoidon asiakkaan kanssa yhteisymmärryksessä ja muuttaa tarvittaessa suunnitelmaa.

Palvelu annetaan jalkahoitolalla tai tuodaan asiakkaan kotiin ja yrittäjä toimii käynneillä asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen.

- Turvallisuus.
Yrittäjä huolehtii, että hoitotilanne pohjautuu luottamukseen ja asiakas kokee
olonsa turvalliseksi. Yrittäjä ottaa asiakkaan mukaan hoidon suunnitteluun ja
hoitotilanteessa asiakas on tietoinen hoitotoimista. Yrittäjä huolehtii, että
käytettävät välineet ovat turvallisia ja oikein huollettuja sekä puhdistettuja.
Asiakkaalla on oikeus saada tietää hoitovälineiden ja -tuotteiden
koostumuksesta ja alkuperästä. Hoitotilanteessa yrittäjä huolehtii, että
ympäristö ja esimerkiksi asiakkaan asennot ovat turvallisia. Asiakasta
muistutetaan hänen oikeuksistaan.

-Asiakastyytyväisyys.

Asiakastyytyväisyys ohjaa yrittäjän työtä ja suullista
palautetta hoidosta saadaan hoitokäyntien yhteydessä. Yrittäjä muistuttaa
asiakasta mahdollisuudesta antaa palautetta myös myöhemmin tai kirjallisesti,
mikäli hän huomaa hoidon aiheuttaneen seuraamuksia. Potilasasiamiehen
yhteystiedot ovat saatavilla ja yrittäjä ohjaa tarvittaessa ottamaan häneen
yhteyttä.

2.2
Toiminta-ajatus

Jalkahoitola Onnelliset varpaat toiminta-ajatuksena on
tarjota jalkaterveyttä tukevaa jalkojen kokonaisvaltaista hoitoa
jalkahoitolalla tai asiakkaan kotona tai laitoksissa. Yritys tarjoaa myös
intialaista päähierontaa sekä vyöhyketerapeuttista jalkahierontaa. Asiakas saa
kokonaisvaltaista palvelua silloinkin, kun kodin ulkopuolella liikkuminen on
vaikeutunut tai estynyt. Toimintaa ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelu
suunnitellaan aina yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Palvelut ovat
saatavilla yksityishenkilöille, kunnille, yrityksille ja yhdistyksille.
Palvelut ovat arvonlisäverottomia, mutta mahdollinen tuotemyynti sisältää 25,5
% arvonlisäveron.

3. Omavalvonnan
organisointi ja johtaminen

Omavalvonnasta päävastaa yrittäjä ja omavalvontasuunnitelma
päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan useammin. Päivittämisen
vastuuhenkilönä on yrittäjä. Yrittäjä vastaa siitä, että toiminta
kokonaisuudessaan täyttää laissa ja sopimuksissa määritellyt vaatimukset.
Yrittäjä kouluttaa itseään säännöllisesti sekä seuraa ajankohtaisia alalla
tapahtuvia muutoksia tai toimintamalleja. Tiivis yhteistyö kollegoiden kanssa
kehittää yrittäjää työssään. Omavalvontasuunnitelma on saatavilla sähköisesti
yrittäjällä ja kaikkien nähtävillä yrityksen internet-sivuilla.



4. Henkilöstö


Yrittäjä on yksinyrittäjä ja suorittanut Jalkojenhoidon
ammattitutkinnon 14.11.2011. Lisäksi yrittäjä on ammatiltaan Lähihoitaja
(v.2004). Yrittäjän tiedot löytyvät Julkiterhikistä. Yrittäjä huolehtii itse
ammattitaitonsa ylläpidosta ja osallistuu koulutuksiin tarpeen mukaisesti.
Yrittäjä tunnistaa oman osaamisensa ja toimii vastuuntuntoisesti oman
osaamisensa rajoissa. Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan.

Ammatilliset täydennyskoulutukset/kurssit:



- 10.1.2020 Sisäänkasvanut ja epämuodostunut kynsi
(Podologia Suomi)



- 11.1.2020 Titaanioikaisu koulutus (Podologia Suomi)



- 12.12.2020 Syylän hoito-verkkokoulutus (Hoitolatukku)



- 1.4.2023 Tehopäivät, Kynnen oikaisuhoito & Orteesin
valmistus (Hoitolatukku)

- 25.9.2023 Verrutop-syylänhoitomenetelmä (Mills Enterprises LTD OY)



- 16-17.5.2024 Kansallinen Diabetes- jalka-symposium
(Diabetesliitto)



5. Toimitilat,
laitteet ja tarvikkeet


Yrityksellä on yleiset toimitilat. Palvelut tarjotaan
jalkahoitolalla tai asiakkaiden kotiin ja hoitolaitoksiin. Yrityksen laitteet
ja tarvikkeet säilytetään yrittäjän jalkahoitolalla niille varatussa paikassa.
Käytössä yrittäjällä on Podotronicin Nestesumuyksikkö sekä Maxi
kuumailmasterilaattori ja RK 31 Ultraäänipesulaite. Edellä mainitut laitteet
ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita ja niiden käyttö- ja
turvallisuusohjeet säilytetään jalkahoitolalla. Laitteiden toimintakuntoa
seurataan ja tarvittaessa ne huolletaan asianmukaisesti. Osa välineistä,
esimerkiksi leikkurit ja pora, lähetetään tarvittaessa ulkopuolisen
huollettavaksi ja sille ajalle yrittäjä huolehtii varavälineiden
käyttömahdollisuudesta. Kaikki hoitovälineet ja -tarvikkeet sekä suojavarusteet
yrittäjä hankkii terveydenhuollon ja jalkojenhoidon ammattilaisille
suunnatuista myymälöistä tai verkkokaupoista, joissa myydään korkealaatuisia
terveydenhoitotyöhön tarkoitettuja välineitä. Esimerkkeinä Mills enterprises,
Hoitolatukku, Hoivatarvike, Sairaalatukku, Elcos Medical.



Hoitovälineiden huoltaminen. Koska palveluita toteutetaan
myös koti- ja laitoskäynteinä, yrittäjä huolehtii, että välineet ja tarvikkeet
kuljetetaan kuljetuslaukussa, jossa ne pysyvät puhtaina ja joka estää niiden
vaurioitumisen kuljetuksen aikana. Hoidon aikana käytettyjen instrumenttien,
kuten poranterien ja leikkureiden huolto aloitetaan heti hoidon jälkeen
Hydragel-suihkeella. Suihke estää lian kiinnittymisen ja mikrobien
lisääntymisen instrumenttien pinnalla. Välinehuolto toteutetaan jalkahoitolalla
sille varatussa tilassa. Instrumentit pestään ja laitetaan 2 % Erisan des
-liuokseen 30 minuutiksi. UÄpesuria käytetään irrottamaan likaa poranterien
pinnalta. Desinfioinnin jälkeen välineet steriloidaan kuumailmasterilaattorissa
180 asteessa tunnin ajan. Indikaattoriteippi kertoo kuumeilmasterilaattorissa
tehdyn välinehuollon toteutuneen onnistuneesti. Käytössä olevista puhdistus- ja
desinfiointiaineista yrittäjä säilyttää käyttöturvallisuustiedotteet
tulosteena. Hoitotyöstä syntyvän normaalin jätteen yrittäjä lajittelee
roska-astioihin. Riskijätteen yrittäjä kuljettaa särmäjäteastiassa ja huolehtii
sen asianmukaisesta hävityksestä. Särmäjätteet säilytetään jalkahoitolalla
kaapissa ohjeiden mukaisesti, kunnes ne hävitetään asianmukaisesti.



Yrittäjällä on
käytössä kannettava tietokone, jonka käyttö on mahdollista vain yrittäjällä
itsellään. Yrittäjällä ei ole käytössä nettiajanvarausjärjestelmää. Yrittäjällä
on tietokoneelle tallennettu asiakaskortisto. Asiakaskortistoon tallentuu
asiakkaan perustiedot, joita ovat nimi, puhelinnumero ja osoite sekä asiakkaan
käyntipäivät. Lääkärinlähetteen jalkahoidoista on koneelle tallennetut
hoitopalaute kertomukset. Lisäksi muista asiakkaista on manuaalinen hoitokortisto
joka säilytetään jalkahoitolalla lukitussa kaapissa. Tietokone ja puhelin ovat
suojattu salasanalla. Tietokone on suojattu virustorjuntaohjelmalla.



6. Potilasasiamies



Potilasasiamiehen yhteystiedot löytyvät hyvinvointialueen
verkkosivuilta.



Pohjois-Karjalan hyvinvointialue



Pohjois-Savon hyvinvointialue



Potilasvakuutuslaki 948/2019 (Potilasvahinkolaki 585/1986)
määräävät, että terveyden- ja sairaanhoitajan vastaanottoa toteuttavan
yksityisen elinkeinonharjoittajan on osoitettava toiminnalleen potilasasiamies.
Potilasasiamiehen tehtäviin kuuluu antaa neuvoa ja tietoa potilaan asemasta ja
oikeuksista. Potilasasiamies auttaa tarvittaessa potilasta selvittämään
ongelmaansa hoitopaikassa. Hän myös neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta
muistutuksen, kantelun tai Potilasvakuutuskeskukselle tehtävän potilasvahinkoilmoituksen
tekemisessä. Potilasasiamiehen yhteystiedot ovat näkyvillä verkkosivuilla.
Potilasasiamiehen tehtäviin ei kuulu ottaa kantaa potilaan taudinmääritykseen
tai hoidon sisältöön. Hän ei myöskään ota kantaa siihen, onko potilaan hoidossa
tapahtunut hoitovahinko tai –virhe. Potilasasiamies ei tulkitse
potilasasiakirjoja.



7. Lääkehoito



Yrittäjän tarjoamien
palveluiden yhteydessä ei toteuteta lääkehoitoa. Mikäli lääkehoito tullaan
jatkossa sisällyttämään palveluihin, yrittäjä huolehtii lääkkeiden
asianmukaisesta säilytyksestä, haittatapahtumien kirjaamisesta ja lääkejätteen
eteenpäin toimittamisesta. Yrittäjä on tietoinen lääkehoitoon liittyvistä
luvista. Yrittäjän lääkeluvat ovat voimassa vuoteen 2025 asti.



8. Riskien
hallinta



Jalkahoitola
Onnelliset varpaat toiminnan riskitekijöinä voidaan nähdä:



- laitteisiin
liittyvät riskit



-
hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit



- aseptiikkaan
liittyvät riskit



-
asiakkaaseen/omaiseen liittyvät riskit



- hoitotilaan liittyvät riskit



- tietosuojaan liittyvät riskit



Riskien tiedostaminen on osa niiden ennaltaehkäisyä. Riskit
pyritään tunnistamaan, ennakoimaan, hallitsemaan ja poistamaan tekemällä
Jalkahoitola Onnelliset varpaisiin turvallisuussuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma tarkistetaan vuosittain ja tarkastuksesta vastaa
yrittäjä itse. Riskien varalta pyritään kouluttautumaan. Mikäli sattuu läheltä
piti-tilanne tai havaitaan epäkohta, on tärkeää, että tilanne käydään läpi ja
siitä otetaan opiksi. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille riski- ja
vaaratilanteet. Haitta- ja vaaratilanteet ilmoitetaan välittömästi asiakkaalle
suullisesti ja tarvittaessa tehdään jatkosuunnitelma tapahtuman
käsittelemiseksi ja ehkäisemiseksi. Haittatapahtumista otetaan opiksi ja ne
käsitellään avoimesti asianomaisten kanssa. Asiakkaan turvallisuus on yksi
yrityksen tärkeimmistä periaatteista ja sitä pidetään yllä avoimen
keskusteluyhteyden turvin niin hyvien kuin haastavien asioiden käsittelyssä.
Turvallisuussuunnitelman tekoa ohjaavia lakeja ovat työturvallisuuslaki
(738/2002), työterveyshuoltolaki (1383/2001), laki työsuojelun valvonnasta ja
työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006), tapaturmavakuutuslaki
(608/1948) ja laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (629/2010).



9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely



Yrityksellä käytössä
pöytäkalenteri ajanvarausjärjestelmänä, johon kirjataan asiakkaan perustiedot,
joita ovat nimi, puhelinnumero ja osoitetiedot. Tietokoneella on
asiakasrekisteri johon kerätään asiakkaasta nimi, yhteystiedot ja
hoitokerrat. Yritys toimii asiakkaiden
henkilötietojen osalta ns. rekisterinpitäjänä. Yrittäjä päättää itsenäisesti
mitä henkilötietoja hän tallettaa asiakkaista palveluun ja on vastuussa siitä,
että palveluun on tallennettu ainoastaan lain mukaan sallitut henkilötiedot.
Yrittäjä on määritellyt, että ajanvarauksen yhteydessä palveluun tallennetaan
asiakkaan nimi, osoite ja puhelinnumero. Asiakkaan tietoja ei tulla
luovuttamaan ulkopuolisille. Asiakaskortisto on yrittäjän tietokoneella ja
pöytäkalenterissa, joihin on pääsy vain yrittäjällä itsellään. Tietokone vaatii
erillisen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Yrittäjä säilyttää ne huolellisesti
vain omana tietonaan. Tietokone on suojattu virustorjuntaohjelmilla. Hoidon
suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät tiedot kirjataan manuaalisesti
paperiseen hoitolomakkeeseen. Hoitolomakkeessa kysytään asiakkaan perustiedot,
yhteystiedot, perussairaudet, allergiat ja mahdolliset jalkaongelmat. Hoitaja
täyttää lomakkeeseen muut jalkojenhoitoa koskevat tiedot. Samalla lomakkeella
kysytään asiakkaan suostumus säilyttää lomake seuraavia hoitokäyntejä varten.
Salassa pidettävät paperimuotoiset potilasasiakirjat säilytetään lukitussa
arkistokaapissa yrittäjän kotona, johon vain yrittäjällä itsellään on
käyttöoikeudet. Asiakkaan tietoja ei luovuteta ulkopuolisille. Asiakkaalla on
oikeus tarkistaa tietonsa ja vaatia niiden korjausta tarvittaessa.
Potilasasiakirjat hävitetään silppuria apuna käyttäen asiakkaan niin pyytäessä
tai viimeistään asiakkuuden päätyttyä. Yrityksen rekisteriselosteessa on kerrottu
mitä tietoja asiakkaasta tallennetaan ja mihin tietoa käytetään.
Asiakkaantietoja ei luovuteta ulkopuoliselle, mutta asiakas voi itse
halutessaan saada hoitolomakkeesta kopion ja antaa sen kolmannen osapuolen
nähtäväksi. Yrityksen potilastietojen käsittely perustuu asiasta annettuun
lainsäädäntöön ja asetuksiin (Tietosuojalaki (2018/1050), Laki sosiaali- ja
terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007)). Yrittäjä
täyttää vuosittain vaaditun Rekisterinpito-lomakkeet Aluehallintovirastoon ja
Valviralle.



10. Potilaan
osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely



Yrittäjä omalla toiminnallaan huolehtii siitä, että asiakas
tiedostaa omat oikeutensa hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Asiakkaalla
on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta yrityksen toiminnasta joko
suullisesti tai kirjallisesti. Kirjalliseen reklamaatioon vastataan
mahdollisimman pian, viimeistään viikon sisällä. Reklamaation asiakas voi tehdä
suoraan yrittäjälle. Jos asiakas kokee, että on tapahtunut hoitovahinko tai
-virhe, yrittäjä ohjaa asiakkaan ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen (kts. kohta
6).



11. Omavalvonnan
toteuttamisen seuranta ja arviointi



Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain
tai tarpeen mukaan. Omavalvonnan seurannasta ja arvioinnista vastaa yrittäjä.
Omavalvontasuunnitelma tulee nähtäville yrityksen kotisivuille. Suunnitelma
näytetään tarvittaessa asiakkaalle tai muulle yhteistyötaholle sitä
pyydettäessä.



Omavalvontasuunnitelman viimeisin tarkistaminen 17.10.2024